e
sv

Savunma sanayisindeki gelişmeler devam ediyor: Gökbey’in motoru ve kamikaze drone Azab son aşamada

Türkiye’nin savunma sanayiinde geldiği noktaya göz kamaştırıyor. Dikkat çekici iki önemli gelişme daha yaşandı. Türkiye’nin kamikaze uçuş hava aracı “Azab”ın çalışmalarında sona yaklaşırken, Türkiye’nin ilk genel maksat helikopteri Gökbey’in iki motoru geçti testlerini başarıyla geçti.

Türkiye, son zamanlarda gerçekleştirmiş olduğu savunma sanayii mezralarıyla birlikte Avrupa’da ve bölgede parmakla gösterilen hale geldi.

Hız verilen çeşitli çalıştırmayla birlikte Türkiye’nin harcamaları büyük ölçüde azaltıldı.

Gökbey’in iki faydada olgunlaştırma kullanımının tamamlanması

Türkiye’nin savunma sanayiinde üretim olan, aralarında genel maksat helikopteri ile insansız hava aracının (İHA) da bulunduğu motor üretim Eskişehir tesislerinde gerçekleştiren TEI’nin Genel Müdürü Prof. Dr. Mahmut Akşit, TEI-TS1400 motorunun, Gökbey ile ilk insanlı uçuş öncesi tüm yaptıklarını testlerini tamamladığını söyledi.

Helikopterin ilk insanlı uçuş için ilk 2 uçuşu ay sonunda teslimi götüreceğini söyleyen Akşit şunları söyledi:

Gökbey'in insanlı uçuş için tasarladığı 2 motor sonunda testlerini başarıyla geçti #1

“TUSAŞ’ın bizden istediği bütün testi tamamladık”

“Geçen sene içinde 1572 beynine kadar motor ürettiğimizi duyurmuştuk. Tabii ki olgunlaştırma testi tam gaz devam etti. Geldiğimiz bir itibarı ile insanlı uçuş öncesi TUSAŞ’ın bizden istediği bütün testi tamamladık. TUSAŞ sınırlarında da bir uçuş emniyet yönetimi komitesi var, onun onayını bekliyordu. Nasip olursa bu ayın sonunda kurul toplanıyor ve onay çıkar, diye bekliyoruz. İnşallah gelecek birkaç ay içinde Gökbey helikopterimizi kendi motorumuzla, tamamen yerli ve milli olarak gökyüzünde görmeyi umut ediyoruz.”

Gökbey'in insanlı uçuş için tasarlanan 2 motorları sonunda testlerini başarıyla geçti #2

“Devasa yapı bir altyapımız zaten vardı”

Gökbey genel maksat helikopterine güç verecek olan TEI-TS1400 motorunun yerli ve milli imkanlarla başardığı testlerine tabi tutulduğunu kontrol eden Prof. Dr. Akşit şöyle konuştu:

“Projeye başlarken TEI’nin yığınları olarak yığınlarında da 100 bin libre itkiye kadar motor test devasa yapısında bir altyapımız zaten var olan ama helikopter aksamında daha sınırıydı. Bir tane motor test alanımız (bremze) vardı, buna 5 tane daha ekledik. Bunun sadece 1 tanesi ithal. Diğerlerini kendimiz geliştirdik. Şu anda motor geliştirme ve olgunlaştırma testlerimizi de bu yeni yaptığımız milli bremzelerimizde yapıyoruz. Yani saldırgan datanın, verinin her şeyinden eminiz.”

Gökbey'in insanlı uçuş için tasarladığı 2 motor sonunda testlerini başarıyla geçti #3

Milli muharip uçak hangarından çıktı

Türk Havacılık ve Uzay Sanayii (TUSAŞ) tarafından yürütülen ve Türkiye’nin en önemli teknoloji projesi geliştiren Milli Muharip Uçak, motor çalıştırarak hangardan çıktı. Milli Muharip Uçak’ın Hava Kuvvetleri Komutanlığı envanterinde bulunan ve 2030’lu yıllardan itibaren devreden çıkarılması düşünülen F-16 uçaklarının yerini alması bekleniyor.

Milli Muharip Uçağın yerli ve milli bir motorla uçabilmesi için TEI’de bir ekibin yayılmasını anlatan TEI Genel Müdürü Prof. Prototip, imalat mühendisleri, test ve kalite grubuyla birlikte Milli Muharip Uçak’ın motoru için bini geçen ciddi bir personel gücüne sahip olduğunu kaydeden Akşit, görünüşe göre:

“Sanayi Başkanlığımızın bir yıla kadar önce başlattığı ihalenin sonuçları daha açıklanmadı ama biz TEI olarak bu motorlarda en büyük, en güçlü ekiplerden biriyiz. TR Motor firması ile beraber çalışmaya başladık. Şu anda Milli Muharip Uçak’ın motoru için çalışan mühendis sayımız 200-300 arası bir sayıya ulaştı.prototip ekibimiz, imalat mühendislerimiz, test grubumuz, kalite grubumuz da var. Bunu ilk uçuşla birlikte tescillemiş olacağız.Artık şampiyonlar ligine çıktığımızı Türkiye’nin de TEI araçlarıyla bu zor teknolojiye artık dünyada sahip olan 4-5 ülkesinin biri olduğunu tescillemiş ve dünyada da göstermiş olabilir.”

Gökbey'in insanlı uçuş için tasarladığı 2 motor sonunda testlerini başarıyla geçti #4

“Sonbahar gibi ilk motorumuz bitmiş olacak”

Bu yıl içerideki en büyük amacın, Gökbey helikopterinin kendi motoruyla uçurmak olduğunu ifade eden Akşit, şöyle devam etti:

“Sertifikasyon ile ilgili uzun testlerimiz olacak. Bunlar TUSAŞ’ın bizden uçuş öncesi istediği son önlemler. Bundan sonra da tamamen güvenli olduğundan emin olmak için araçla birlikte de uzun bir sertleştirme süreci var. İkinci büyük hedef, 2023 yılında TEI-TF6000 motorunuzun ilk prototipini çalıştırın. Ufak tefek gecikmeler oluyor ama bu yıl için gideceği yere devam ediyor. İnşallah sonbahar gibi ilk motorumuz bitmiş olacak. TEI olarak biz son 10 yılda özellikle devletimizin gücü olan bu düşman motorlarında gerçekten iyi yola kattık. Şu anda binlerle ifade edilen güzel bir mühendislik ekibi kurduk ve kendi gençlerimizi yetiştirdik. Artık kalıcı bir şekilde bu cihazları TEI olarak çalıştırdığımızı düşünüyorum. Bizim birinci önceliğimiz milli ihtiyaçları karşılar. Devletimizin bir hayli gücü var yani, helikopter motoru bitince milli muharip uçak var. HÜRJET’in motoru ithal, HÜRKUŞ’un motoru ithal, gemilerimizin motoru var. Üretip getirip takabiliyorsak tabii ki bir sorun yok ama zaman içinde yavaş yavaş yeni geliştirdiğimiz savunma hatları artık bizim burada geliştireceğimiz milli motorlarla uçması, çalışması, yüzesi en büyük varış.”

Gökbey'in insanlı uçuş için tasarlanan 2 motor sonunda testlerini başarıyla geçti #8

Azab, yakın zamanda patlatma testlerine girecek

Diğer bir gelişme de kamikaze insansız hava aracı “Azab”da gerçekleşti.

Robit Teknoloji, delta kanat yapısına sahip çok maksatlı kamikaze Azab’ı geliştirip, uçuş testlerini gerçekleştirdi. Uzun menzilli ve yüksek faydalı yük taşıma görevlilerine sahip olan Azab ile yakın zamanda patlatma çalıştırmanın yapılması planlanıyor.

“Harp başlığını koruyucu şekilde değiştirip entegre edebiliyoruz”

Robit Teknoloji İnsansız Hava Araçları yöneticisi Selçuk Fırat, AA denetçisine ulaşabileceği, 15 yıllık geçmişe sahip şirket ağırlığı olarak bilişim ve bilişim kullanım alanları faaliyet gösterdiğini, son 2 yıllık da savunma sanayii alanında çözümler geliştirdiklerini söyledi.

“Azab” kendilerinin ürünlerini çok maksatlı kamikaze İHA olduğunu ifade eden Fırat, “Harp başlığını görünümlerini şekilde değiştirip entegre edebiliyoruz. Envanterdeki mevcut harp başlıklarını kullanabiliyoruz.” dedi.

Türk savunma sanayisindeki gelişmeleri hız kesmeden devam ediyor

“150’lik Azab 7 kilogram organları ve 3 kilogram cephane taşıyabiliyor”

Azab’ın kendi ürettiği 2 versiyonunu Fırat, şunları kaydetti:

“Azab’ın, kanat açıklığı 150 ve 200 santimetre olan iki versiyonu var. 200’lük Azab,15 kilograma kadar faydalı yük taşıyabiliyor, 50 kilogramla kalkış sağlıyor. Kapsam dahilinde isterseniz unutun, isterseniz serbest bırakın, isterseniz bir operatör kullanarak 200 kilometre görüş hattından Azab’ı kamerasıyla yönlendirip Hedef noktalarına götürebiliyorsunuz.Aynı zamanda yönlendirin GPS koordinatlarıyla doğrudan kendisinin hedefine ulaşıp imha edebiliyor. da gördüğü gibi bu tür kamikaze İHA’lara karşı önlemler alıyor.Bu önlemlerin önüne geçmek için de birkaç özellik var.Her ne olursa olsun Azab,hedefin üzerine kendini yok etme gücüte.Azab T200 modelimizi iki kez geçtiğiyle çok rahat şekilde kurabiliyorsunuz.Aynı zamanda 8 , 16’lı podlarda taşınabiliyor.Kurulum 5 dakika sürüyor.Buluşmak istersen görev yü kleleyebiliyorsunuz. İstenirse operatör bilgisayarını uzaktan kumandasıyla beraberinde hedefine doğrudan gönderilebiliyor. Ufak Azab’ı tek operatörle, normal bir sivil araçla, isterseniz askeri araçla taşıyabilirsiniz. Kurulumu yine 5 dakika. İlk kurulumları kaydettikten sonra art arda 5-10 adet Azab atabiliyorsunuz. Onun testlerini yapamadık.”

“Üretime hazırız”

Azab’ın geldiği aşamaya ilişkin bilgi veren Fırat şöyle konuştu:

“Azab uçuyor, hedefine dalış gerçekleştiriyor. Bütün uçuş testlerini gerçekleştirdik. Mühimmatlı testlere geçiyoruz. Gelecek aylarda da cephaneli testlerini çıkıyor. Şu anda tetikleme yüzeylerini test ediyoruz Aynı zamanda hedefte otopilotunu korumap ‘Ben artık kendi imha ettireceğim’ demesi yerindeyiz. Mühimmat testlerinin senenin ortasındayız. ya da yılın üçüncü sınırlarının bitmesini beklemek.Üretime hazırız.Gelecek siparişleri karşılayabilecek düzeyde olacak.”

Türk savunma sanayisindeki gelişmeleri hız kesmeden devam ediyor

Havanlar, tank topları ve RPG mühimmatı Azab’a entegre edilebilir

Azab’a özel mühimmat üretilebileceği gibi güvenlik güçlerinin elindeki arp başlıklarının da kullanılabileceğine işaret eden Selçuk Fırat, havanlar, tank topları ve RPG cephanesinin çok kolay bir şekilde Azab’a entegre edilebildiğini bildirdi.

Azab’ın bir platform olduğunu ve istendiği gibi şekillendirilip kullanılabileceğini vurgulayan Fırat, bu konuda herhangi bir kısıtlamanın olmadığını, Azab’ın amaca göre parça tesirli, yangın, parça tesirli mühimmatlarla görev bölümünü kaydetti.

Türk savunma sanayisindeki gelişmeleri hız kesmeden devam ediyor

Farklı ihtiyaçlar için 2 farklı çözüm

Azab T150’yi fırlatmak için 3 metrelik elektrikli bir katapult geliştirdiklerini anlatan Fırat, Azab T200’ün ise 6 metrelik bir katapultu barındırdığını, ayrıca çalışmaları süren roketli sistem ucundan kamyondan ya da konteynerden atılabileceğini söyledi.

Azab’ı Cumhurbaşkanlığı Savunma Sanayii Başkanlığına sunduklarını ve olumlu geri dönüşler aldıklarını ifade eden Fırat şu ifadeleri kullandı:

“Bu özelliklerde bir İHA’nın uçar hale gelmesi ve ulaştığı yük, mesafe aralığı Türkiye’de gelinmiş bir nokta değil. Azab, mevcut kamikaze İHA’larla karşı karşıya kalan şu anda sınıfında Türkiye’de tek. Bu hafta iki ülkeyle temasımız oldu.Hem ihracatımız hem de ordumuz için güzel bir ürün olacak.”

Türk savunma sanayisindeki gelişmeleri hız kesmeden devam ediyor

“500 kilometreye kadar var, 200 kilometreye kadar kontrol edebiliyorsunuz”

Selçuk Fırat, Azap versiyonlarının ihtiyaçlarına göre şekillendirildiğine işaret ederek, kullanım konseptlerine ilişkin şu bilgileri verdi:

“Azab T150’yi kısıtlamalarını taşıma amacı geliştirdik. Bir timin elinde en az 3 tane, arabanın arkasından atıp götürüp 100 kilometre mesafeye herhangi bir hedef kamerayla vurabileceği şekilde gerçekleştirdi. kilometre sınırı var, 200 kilometreye kadar kontrol edebiliyorsunuz.Sonrasında hedefe kadar ilerliyor.Hedefe vardığınızda istediğiniz dalışı gerçekleştiriyor. .”

Türk savunma sanayisindeki gelişmeleri hız kesmeden devam ediyor

“Radara yakalanma olasılığı çok az”

Azab’ı benzerlerini buldukları en temel farkın faydalı yük taşıma kapasitesini bilen işaret eden Fırat, şöyle devam etti:

“Şu anda bu kapasitelerde faydalı yük taşıyan bir kamikaze İHA yok barındırıyor. Bir diğer önemli özellik de kullanıcı tarafından yönlendirilebilir ve çok kolay kurulabilir olması. Ayrıca geliştirilebilir bir platform. Azab’ı sadece kamikaze İHA olarak da düşünmeyin. halde.gereksiz 50 kilogramlık yük de taşıma Azab.Platformu 3,5 metre kanat açıklığına çıkartabiliyoruz, gövdesini koruyabilecek şekilde tasarlayabiliyoruz.Radar kesit alanı ve kompozit gövde sayesinde radara yakalanma olasılığı çok az olan bir ürün.Testlerimizde genellikle 50-100 metre arasında uçuyor, minimum irtifası bu izleri.Azab sonrasında 278 kilometre hıza ulaşabiliyor, çok süratli gidiyor. Operatör 200 kilometre menzile kadar Azab’ı kumanda edebiliyor. T200 ile 500 kilometre menzile ulaşmak mümkün.”

Türk savunma sanayisindeki gelişmeleri hız kesmeden devam ediyor
  • Site İçi Yorumlar

Yorum yapabilmek için giriş yapmalısınız.